Regularnie instytucje państwowe zajmują się zmianami w prawie, które oddziaływają na podmioty działające w sektorze ochrony środowiska. W 2025 r. weszły w życie m.in. takie zmiany jak:
Zmiany w segregacji odpadów
Tekstylia
W raz z początkiem 2025 r. weszła zmiana dotycząca sposobu segregacji tekstyliów. Największą zmianą jest wprowadzenie obowiązku selektywnego zbierania: ubrań, tkanin domowych, akcesoriów tekstylnych i obuwia.
Zmiana ta dotyczy PSZOK’ów (Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych)
Odpady budowlane, rozbiórkowe i budowlano-remontowe
Wraz z tą zmianą, od 1 stycznia 2025 r. podmioty są zobowiązane do segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz ich dalszego zagospodarowania. Tyczy się to podmiotów wytwarzających i przejmujących taki odpad.
Pozostałe zmiany
Nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej w BDO
Od 2025 r. opłata rejestrowa i opłata roczna wynoszą dla: – mikroprzedsiębiorców 200zł – inne przedsiębiorstwa 800zł
Wcześniej było to odpowiednio 100zł (wzrost o 100%) i 300 zł (wzrost o 167%).
Obowiązek ewidencji odpadów niebezpiecznych
Z pierwszym dniem 2025 r. należy dokonywać ewidencji każdej ilości wszystkich rodzajów odpadów niebezpiecznych (w kody, które kiedyś były od tego zwolnione: 13 02 08*, 15 01 10*, 15 01 11*, 16 02 13* i 16 06 03*)
Sprawozdawczość ESG za 2024 r.
Najważniejszymi zmianami jest ustandaryzowanie raportowania ESG i rozszerzenie przedkładanych informacji. Sprawozdanie musi być zostać sporządzone elektronicznie, a dane w nich zawarte będą podlegać weryfikacji przez biegłych rewidentów. Pierwsze sprawozdania dla konkretnych podmiotów muszą być sporządzone za 2024 r.
No responses yet