POZWOLENIE ZINTEGROWANE

Pozwoleniem zintegrowanym określamy decyzję administracyjną dla instalacji w obrębie inwestycji , gdzie poddawane są analizie wszystkie aspekty działalności instalacji oddziaływujące na środowisko


Kiedy należy ubiegać się o pozwolenie zintegrowane?

Pozwolenie zintegrowane jest składane w przypadku inwestycji, gdzie mamy planowane instalacje. W Rozporządzeniu Ministra Środowiska  w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości znajduje się lista instalacji mogących powodować zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości .

Co jest analizowane w ramach pozwolenia zintegrowanego?

W ramach pozwolenia zintegrowanego prowadzona jest współpraca z doświadczonymi specjalistami z branż umożliwiających dokonania kompleksowego opracowania dla każdej instalacji. W ramach pozwolenia poddawane analizie mogą być:

  • instalacje do wytwarzania energii i paliw,
  • instalacje do produkcji i obróbki metali,
  • instalacje w przemyśle mineralnym,
  • instalacje w przemyśle chemicznym do wytwarzania, przy zastosowaniu procesów chemicznych lub biologicznych,
  • instalacje w gospodarce odpadami,
  • instalacje w innych rodzajach działalności.


Zakres opracowania jest związany z zakresem planowanym w ramach inwestycji.

Jaki organ wydaje pozwolenie zintegrowane?

W zależności od lokalizacji instalacji może być to: starostwo, urząd marszałkowski, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

POZWOLENIE WODNOPRAWNE

Pozwoleniem wodnoprawnym określamy decyzję administracyjną, o którą zabiega się na podstawie złożonego wniosku składającego się z kompletu dokumentu , w tym operatu wodnoprawnego. Pozwolenie uprawnia na pobór, korzystanie i inne działania związane z wodą, które są określone w Ustawie Prawo wodne.


Kiedy należy ubiegać się o pozwolenie wodnoprawne?

O pozwolenie wodnoprawne należy ubiegać się przed uzyskaniem (Art. 388, ust. 2 z Ustawy Prawo wodne):

  • decyzji o pozwoleniu na budowę,
  • decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę obiektów jądrowych,
  • decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
  • decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego,
  • decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji w rozumieniu przepisów o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,
  • zezwolenia na budowę obiektu jądrowego oraz zezwolenia na budowę składowiska odpadów promieniotwórczych,
  • decyzji o zezwoleniu na założenie lotniska.

Kiedy wymagana jest pozwolenie wodnoprawne?

Pozwolenie wodnoprawne wymagane jest w przypadku (Art. 389 i Art. 390 ust. 1 z Ustawy Prawo wodne):

  • usług wodnych,
  • szczególnego korzystania z wód,
  • długotrwałego obniżenia poziomu zwierciadła wody podziemnej,
  • rekultywacji wód powierzchniowych lub wód podziemnych,
  • wprowadzania do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów,
  • wykonanie urządzeń wodnych,
  • regulacji wód, zabudowę potoków górskich oraz kształtowanie nowych koryt cieków naturalnych,
  • zmiany ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu wód,
  • prowadzenia przez wody powierzchniowe płynące oraz przez wały przeciwpowodziowe obiektów mostowych, rurociągów, przewodów w rurociągach osłonowych lub przepustów,
  • prowadzenia przez śródlądowe drogi wodne oraz przez wały przeciwpowodziowe napowietrznych linii energetycznych i telekomunikacyjnych.
  • lokalizowania na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią:

a) nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

b) nowych obiektów budowlanych;

  • gromadzenia na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią ścieków, środków chemicznych, a także innych materiałów, które mogą zanieczyścić wody, oraz prowadzenie na tych obszarach przetwarzania odpadów.


Pozwolenie wodnoprawne wydaje się na okres nie dłuższy niż 30 lat od dnia ostatecznej decyzji wydanej przez organ procedujący wniosek . Po upłynięciu ważności pozwolenia należy ponownie dokonać wniosku o udzielenie jego.

Co składa się na wniosek o pozwolenie wodnoprawne?

Operat wodnoprawny sporządza się w formie opisowej i graficznej, gdzie część graficzna w formie elektronicznej jest plikiem PDF typu rastrowego. Do wniosku dołącza się:

  • operat wodnoprawny z oznaczeniem daty jego wykonania, zwany dalej „operatem”, wraz z opisem prowadzenia zamierzonej działalności niezawierającym określeń specjalistycznych,
  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jest wymagana,
  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku – decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzję o warunkach zabudowy, jeżeli są wymagane,
  • ocenę wodnoprawną, jeżeli jest wymagana.

OPERAT WODNOPRAWNY – część opisowa

Operat wodnoprawny winien składać się w części opisowej z odpowiednio (Art. 409, ust. 1 z Ustawy Prawo wodne):

  • oznaczenie zakładu ubiegającego się o wydanie pozwolenia, jego siedziby i adresu,
  • wyszczególnienie:

a) celu i zakresu zamierzonego korzystania z wód,

b) celu i rodzaju planowanych do wykonania urządzeń wodnych lub robót,

c) rodzaju urządzeń pomiarowych oraz znaków żeglugowych,

d) rodzaju i zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych,

e) stanu prawnego nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych, z podaniem siedzib i adresów ich właścicieli, zgodnie z ewidencją gruntów i budynków,

f) obowiązków ubiegającego się o wydanie pozwolenia wodnoprawnego w stosunku do osób trzecich;

  • opis urządzenia wodnego, w tym podstawowe parametry charakteryzujące to urządzenie i warunki jego wykonania, oraz jego lokalizację za pomocą informacji o nazwie lub numerze obrębu ewidencyjnego z numerem lub numerami działek ewidencyjnych oraz współrzędnych,
  • charakterystykę wód objętych pozwoleniem wodnoprawnym,
  • charakterystykę odbiornika ścieków lub wód opadowych lub roztopowych objętego pozwoleniem wodnoprawnym,
  • ustalenia wynikające z:

a) planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,

b) planu zarządzania ryzykiem powodziowym,

c) planu przeciwdziałania skutkom suszy,

d) programu ochrony wód morskich,

e) krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych,

f) planu lub programu rozwoju śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym,

  • określenie wpływu planowanych do wykonania urządzeń wodnych lub korzystania z wód na wody powierzchniowe oraz wody podziemne, w szczególności na stan tych wód i realizację celów środowiskowych dla nich określonych,
  • wielkość przepływu nienaruszalnego, sposób jego obliczania oraz odczytywania jego wartości w miejscu korzystania z wód,
  • wielkość średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ) lub zasobu wód podziemnych,
  • planowany okres rozruchu, sposób postępowania w przypadku rozruchu, zatrzymania działalności lub awarii urządzeń istotnych dla realizacji pozwolenia wodnoprawnego, a także rozmiar i warunki korzystania z wód oraz urządzeń wodnych w tych sytuacjach wraz z maksymalnym, dopuszczalnym czasem ich trwania,
  • informację o formach ochrony przyrody utworzonych lub ustanowionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, występujących w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych.


OPERAT WODNOPRAWNY – część graficzna

Operat wodnoprawny winien składać się w części graficznej z odpowiednio (Art. 409, ust. 2 z Ustawy Prawo wodne):

  • plan urządzeń wodnych i zasięg oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych, wraz z ich powierzchnią, naniesiony na mapę sytuacyjno-wysokościową terenu, z oznaczeniem nieruchomości,
  • zasadnicze przekroje podłużne i poprzeczne urządzeń wodnych oraz koryt wód płynących w zasięgu oddziaływania tych urządzeń,
  • schemat rozmieszczenia urządzeń pomiarowych oraz znaków żeglugowych,
  • schemat funkcjonalny lub technologiczny urządzeń wodnych.

POZWOLENIE NA WYCINKĘ DRZEW

Pozwolenie na wycinkę drzew stanowi dokument umożliwiający dokonanie wycinki drzew lub krzewów , gdzie oznacza to również możliwe przesadzenie roślin.


Co składa się na wniosek na wycinkę drzew?

Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody wniosek o wydanie pozwolenia na wycięcie drzewa lub krzewu powinien zawierać następujące informacje (Art. 83b. ust. 1 Ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, 1718)):

  • imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
  • oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
  • zgodę właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4;
  • nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
  • obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

a) posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,

b) nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;

  • wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
  • miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
  • rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości; 
  • projekt planu:
  • nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska lub
  • przesadzenia drzewa lub krzewu– jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
  • zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1–4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.2. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Kiedy nie jest wymagane pozwolenie na wycinkę drzew lub krzewów?

Pozwolenie na wycinkę drzew lub krzewów nie jest wymagane w przypadku (Art. 83f. ust. 1 Ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, 1718)):

  • krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
  • krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
  • drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego, 

b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,

c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew;

  • drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
  • drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
  • drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  • drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
  • drzew lub krzewów usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych;
  • drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
  • drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
  • drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
  • drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
  • drzew lub krzewów usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową;
  • drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000;
  • prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
  • drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:

a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,

b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;

  • drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f.

Zgłoszenie wycinki drzewa lub krzewu

W niektórych przypadkach zamiar przesadzenia lub wycięcia drzewa bądź krzewu nie musi zostać poprzedzony ubieganiem się o decyzję na wycinkę jednostek dendroflory, lecz należy wnieść zgłoszenie na wycinkę drzew lub krzewów. Dzieje się tak w sytuacjach, kiedy osoba wnosząca zgłoszenie chce dokonać wycinki roślin na terenie działki należącej do osoby prywatnej, a cel tej wycinki nie jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Kolejnym warunkiem, który należy spełnić, aby wnieść zgłoszenie, związane jest z wymiarami drzew – obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm nie przekracza:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew. (Art. 83f. ust. 3 Ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, 1718))


Jaki organ wydaje decyzję środowiskową?

W zależności od skali i rodzaju przedsięwzięcia może być to: wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wojewódzki konserwator zabytków lub marszałek województwa, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.