Bieżąca obsługa podmiotów gospodarczych

   W bieżącej obsłudze podmiotów gospodarczych możemy wyróżnić:

  • Opracowanie i złożenie do Marszałka Województwa rocznego sprawozdania obejmującego wykaz zbiorczego zestawienia informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat,
  • Rejestracja podmiotu na platformie cyfrowej KOBIZE,
  • Opracowanie i zamieszczenie na platformie cyfrowej rocznego raportu KOBIZE,
  • Szkolenia z zakresu zagadnień dotyczących ochrony środowiska,
  • Bieżące prowadzenie ewidencji odpadów w oparciu o bazę BDO,
  • Sporządzanie kart przekazania odpadów w bazie BDO,
  • Bieżąca weryfikacja poszczególnych odbiorców odpadów pod kątem ważności posiadanych decyzji w zakresie gospodarowania odpadami,
  • Sporządzanie i przekazywanie do Marszałka Województwa sprawozdania obejmującego zbiorcze zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów w oparciu o bazę BDO,
  • Bieżąca weryfikacja Bazy BDO w zakresie objętym bazą, a w razie potrzeby wystąpienie z wnioskiem o zmianę zapisów,
  • Bieżąca weryfikacja rodzajów wytwarzanych odpadów pod względem uregulowań formalno – prawnych,
  • Doradztwo w zakresie organizacji gospodarki odpadami na terenie Zakładu,
  • Weryfikacja i wdrażanie zasad gospodarki odpadami,
  • Analiza zmian przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska, pod kątem specyfiki Zakładu oraz doradztwo przy dostosowywaniu Zakładu do ewentualnych zmian wynikających z przedmiotowych przepisów,
  • Nadzór merytoryczny związany z przepisami ochrony środowiska nad prowadzonymi w Zakładzie procesami,
  • Przygotowywanie, a w razie potrzeby reprezentowanie podmiotu w przypadku kontroli uprawnionych organów ochrony środowiska (np. WIOŚ, RDOŚ, Urząd Marszałkowski, Urząd Gminy, itp.) oraz audytów zewnętrznych,
  • Sporządzanie bieżących informacji na potrzeby Organizacji Odzysku Opakowań,
  • Rejestracja podmiotu w CRO oraz bieżące dokonywanie wpisów w przedmiotowej bazie.

Karta informacyjna przedsięwzięcia

   Kartą informacyjną przedsięwzięcia nazywamy dokument przygotowywany w związku z planowaną inwestycją , który zawiera najważniejsze dane na temat planowanego przedsięwzięcia. Jest niezbędnym elementem podczas ubiegania się o uzyskanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mogącej potencjalnie oddziaływać na środowisko. 

Dokument ten przedstawia jakie rodzaje czynników mogą wpłynąć na środowisko poprzez działanie tej inwestycji . Powinien zawierać podstawowe dane o lokalizacji inwestycji, zagospodarowaniu obszaru lub planowanych przeobrażeniach, rodzaj prowadzonej inwestycji oraz technologie, jakie zostaną zastosowane do realizacji zadań. Poprzez te dane instytucja administracyjna procedując wniosek o wydanie decyzji powinna ocenić bezproblemowo jego skalę oddziaływania.

ANALIZA KONIECZNOŚCI UZYSKANIA DECYZJI ŚRODOWISKOWEJ

Planowane przedsięwzięcie będzie wymagało uzyskania decyzji środowiskowej, jeżeli jej parametry będą określone w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Dzieli ono przedsięwzięcia na zawsze znacząco oddziałujące na środowisko (tzw. przedsięwzięcia z I grupy) oraz te potencjalnie znacząco oddziałujące na środowisko (tzw. przedsięwzięcia z II grupy). Dla pierwszej grupy niezbędnym jest opracowanie Raportu Oddziaływania na Środowisko . W przypadku drugiej niezbędnym jest opracowanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia; organ administracji może narzucić przygotowanie  Raportu Oddziaływania na Środowisko. Nadmienione dokumenty stanowią element składowy wniosku o wydanie Decyzji Środowiskowej.

Decyzja ta musi zostać uzyskana zanim inwestor będzie wnioskował o decyzje z art. 72 Ustawy o Ochronie Środowiska.

   Na czym polega nasza współpraca?

Naszą rolą w czasie prac jest usługa polegająca na analizie planowanej inwestycji pod kątem zasadności uzyskiwania decyzji środowiskowej. W celu formalnego potwierdzenia oferujemy przygotowanie wniosku o wydanie opinii co do konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku inwestycji, dla których uzyskania decyzji środowiskowej nie jest wymagane, właściwy organ wyda odpowiednie zaświadczenie.

DECYZJE ŚRODOWISKOWE

Realizowanie inwestycji mogących oddziaływać na środowisko zobowiązuje inwestora do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji, tzw. decyzji środowiskowej.

  Czym jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?

Wiele inwestycji przed rozpoczęciem realizacji musi być poprzedzone procedurą uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dokument ten wydawany jest decyzją organu administracji publicznej określająca środowiskowe uwarunkowania inwestycji realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia. Zagadnienia w kręgu ochrony środowiska mają często znaczący wpływ na przebieg procesu inwestycyjnego, dlatego na etapie planowania przedsięwzięcia należy to kompleksowo ocenić wcześniej.

   Kiedy potrzebna jest decyzja środowiskowa?

W większości przypadków decyzja środowiskowa stanowi konieczny załącznik do wniosku o wydanie decyzji budowlanej. Wiąże ona również organy administracji przy wydawaniu późniejszych decyzji, jak np. pozwoleń sektorowych na eksploatację instalacji. Przedsięwzięcia, które będą miały wymagane przed realizacją uzyskanie decyzji, są wypisane w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Dzieli ono inwestycje na dwie grupy:

– przedsięwzięcia zawsze znacząco oddziałujące na środowisko (tzw. przedsięwzięcia I grupy) W przypadku tych przedsięwzięć koniecznym jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,

– przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (tzw. przedsięwzięcia II grupy).

W przypadku tych przedsięwzięć należy sporządzić Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia. Możliwym jest, że odpowiedni organ zadecyduje, czy należy oprócz Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia przedłożyć raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Dokumenty te są załącznikami do wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej.

   Jaki organ wydaje decyzję środowiskową?

W zależności od rodzaju przedsięwzięcia będzie to: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, starosta, wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

   Na czym polega nasza współpraca?

Naszą rolą w czasie prac nad Kartą Informacyjną Przedsięwzięcia lub Raportem o oddziaływaniu na środowisko jest pomoc w znalezieniu optymalnych rozwiązań minimalizujących wpływ inwestycji na środowisko, co zaowocuje w przyszłości brakiem problemów w przestrzeganiu przepisów prawa oraz ograniczenie kosztów związanych z dotrzymaniem norm w zakresie hałasu, emisji do powietrza oraz w ściekach. Dążymy do osiągnięcia kompromisu pomiędzy wymaganiami prawa a potrzebami klienta. Ze względu na złożoność przygotowywanego opracowania, współpraca przy tego rodzaju projektach ma charakter długoterminowy. Obejmuje swoim zakresem również etap przygotowywania wyjaśnień i odpowiedzi na pytania organów ochrony środowiska po wpłynięciu do urzędów przygotowanych dokumentacji. Zakończenie projektu jest dopiero po weryfikacji wydanej przez urząd decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

RAPORT ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO

Raport oddziaływania na środowisko jest niezbędnym dokumentem dla uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji, w przypadku:

  1.  Kiedy przedsięwzięcia kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (tzw. grupa I),
  2.  Gdy w drodze wydawania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach właściwy organ postanowił, że istnieje taka konieczność (w przypadku przedsięwzięć z tzw. grupy II).


Zakres i wymogi owej dokumentacji są określone w Ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko z dnia 3 października 2008 r.

   Co jest analizowane w ramach raportu oddziaływania na środowisko?

W ramach tworzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko określanym jest m.in. informacje o lokalizacji przedsięwzięcia, bezpośrednim oraz pośrednim wpływie planowanej inwestycji na środowisko i ludność, zabytki, dobra materialne, krajobraz, złoża surowców. Poddawane analizie jest również ryzyko awarii planowanej inwestycji, monitoring inwestycji oraz sposoby zmniejszania negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko. Prócz tych danych winien znaleźć się opis inwestycji, zakres środowiska będącego w oddziaływaniu przedsięwzięcia, sąsiedztwa, skutków powstania inwestycji i tym podobne.

   Jaki organ wydaje decyzję środowiskową?

W zależności od skali i rodzaju przedsięwzięcia może być to: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska,  Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, starosta, wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Gospodarka Odpadami

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów

W celu uzyskania pozwolenie na wytwarzanie odpadów niezbędnym jest złożenie wniosku, który będzie zawierał jaki rodzaj odpadów będzie wytwarzany, ilość wytwarzania w skali roku, postępowanie z wytworzonymi odpadami, gdzie będą składowane, jaki będzie sposób magazynowania.

Pozwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów

W celu uzyskania pozwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów niezbędnym jest złożenie wniosku, który będzie zawierał jaki rodzaj odpadów, sposób jego zbierania oraz sposób jego przetwarzania, gdzie będą składowane, jaki będzie sposób magazynowania. Prócz tego należy podać możliwości wnioskodawcy do gromadzenia odpadów  w skali roku oraz sposoby monitorowania działalności, ilości odpadów przetwarzanych w skali roku oraz opis instalacji odpowiadających za przetwarzanie. W obu przypadkach niezbędne jest uwzględnienie działań z zakresu monitoringu.

AUDYTY ŚRODOWISKOWE

Audyt środowiskowy jest dokumentem wykonywanym jako weryfikacja stosowania się przedsiębiorstwa do wszystkich aktualnie obowiązujących przepisów oraz ocenienie wpływ działalności firmy na środowisko naturalne. Celem audytu środowiskowego jest wskazanie obszarów działalności, które mają znaczący wpływ na środowisko, oraz jest ono formą uchronienia przedsiębiorstwa przed ryzykiem nałożenia kar za przekroczenia czy utratą wizerunku firmy.

Audyt środowiskowy składa się z wizji, weryfikacji zebranych informacji podczas wizyty oraz na podstawie danych podanych przez firmę sporządzany jest raport podsumowujący wszystkie dane wraz z wnioskami.

Co jest analizowane w ramach audytu środowiskowego?

W ramach opracowywania audytu brane jest pod uwagę przestrzenie przez firmę wszystkich aktualnie obowiązujących przepisów między innymi z dziedziny gospodarki odpadami, recyklingiem, zużytym sprzętem elektrycznym, źródłami energii czy opłatą za korzystanie z zasobów środowiska. Prócz tego uwzględniana jest zgodność z przepisami z Uwzględniany jest również sposób prowadzonej dokumentacji, opisów instrukcji dla urządzeń wytwarzanych, jeżeli takie firma produkuje, i tym podobne. Podczas wizji sprawdzana jest segregacja odpadów, odpowiednie oznakowanie oraz czy przedsiębiorstwo prawidłowo prowadzi bazę BDO w kontekście do zastanego stanu.

WSPARCIE W OBSŁUDZE BDO

Systemem BDO (tj. Baza Danych Odpadowych) określamy system teleinformatyczny, który składa się z baz danych o podmiotach wprowadzających do obrotu produkty, zbierających czy przetwarzających . Podobnie jest w przypadku producentów opakowań: wprowadzających, zbierających i przetwarzających. 

Nasze prowadzenie BDO odnosi się do:

  • bieżącego prowadzenie ewidencji odpadów w oparciu o bazę BDO,
  • sporządzania kart przekazania odpadów w bazie BDO,
  • bieżącej weryfikacji poszczególnych odbiorców odpadów pod kątem ważności posiadanych decyzji w zakresie gospodarowania odpadami,
  • sporządzania i przekazywania do Marszałka Województwa sprawozdania obejmującego zbiorcze zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów w oparciu o bazę BDO,
  • bieżącej weryfikacji Bazy BDO w zakresie objętym bazą, a w razie potrzeby wystąpienie z wnioskiem o zmianę zapisów,
  • bieżącej weryfikacji rodzajów wytwarzanych odpadów pod względem uregulowań formalno – prawnych.


PROWADZENIE BAZY KOBIZE

Bazą KOBIZE (tj. Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) określamy bazę teleinformatyczną, której zadaniem jest zbieranie danych o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji

Nasze prowadzenie baz KOBIZE odnosi się do:

  • rejestracja podmiotu na platformie cyfrowej KOBIZE,
  • opracowanie i zamieszczenie na platformie cyfrowej rocznego raportu KOBIZE.

PROWADZENIE BAZY CRO

Bazą CRO (tj. Centralny Rejestr Operatorów) określamy bazę teleinformatyczną, której zadaniem jest zbieranie informacji dotyczących operatorów urządzeń . Operatorem jest w rozumieniu użytkownik, właściciel urządzenia lub podmiot zarządzający obiektem, w którym urządzenie się znajduje. 

Sporządzeniem pierwszej Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej zobowiązany jest operator, gdzie należy dokonać rejestracji poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego. 

Nasze prowadzenie baz CRO odnosi się do:

  • rejestracja operatora na platformie cyfrowej CRO,
  • zakładania kart urządzenia lub kart systemu ochrony przeciwpożartowej.